שיווק דיגיטלי למגזר החרדי- מהמבט של DEEP RESEARCH

שיווק דיגיטלי לחרדים

עבודת התזה לתואר השני במנהל עסקים עם התמחות בניהול השיווק והפרסום עסקה בנושא מרתק עבורי– שיווק דיגיטלי במגזר החרדי.

כמו ברוב תהליכי הלמידה המשמעותיים, את החומר האמיתי לא לומדים בשיעורים – אלא דרך העבודה עצמה.
מחקר עומק, איסוף נתונים, ראיונות, ניתוחים – מאות שעות של עבודה, בלי להגזים למרות שהשתמשנו ב-ChatGPT (בתחילת דרכו).

אבל הפיצ'ר החדש –DEEP RESEARCH משנה את כללי המשחק.

בתוך פחות מ-20 דקות נוצר מסמך ברמה גבוהה, מבוסס מקורות, מאורגן ומדויק –בלי שנגענו בו. אותו מחקר שדרש מאיתנו חודשים – קיבל גרסה ראשונית, מרשימה, אוטומטית.

הבקשה שלי מהצאט: אני צריכה מחקר רציני בנושא איפה כדאי לפרסם לעסק שקהל היעד שלו הוא חרדי. יש אפשרות לפרסם באתרי תוכן חרדים, בקבוצות ווצאפ יעודיות , בניזלטרים, בסטטוסים, בגוגל , חדרי מחשבים ועוד. תעשה לי מחקר עומק בנושא הזה.

מחקר של בינה מלאכותית

הצאט סיים את המחקר תוך 17 דקות, עבר על 12 מקורות ו56 חיפושים.

אבל לפני שאני אשתף אותך במחקר העומק של הפיצ'ר DEEP RESEARCH, חשוב לי להבהיר שלפני שמקבלים החלטה על השקעת תקציב בפרסום כדאי מאוד לפנות ליעוץ אסטרטגי שיתאים את הפלטפורמות הנכונות והתקציב על מנת לצאת מורווחים ולא מופסדים. ועוד משהו שצריך לקחת בחשבון לפני שעוברים על המחקר:  התוכן והטרמינולגיה היא כפי שהעולם רואה את מה שקורה במגזר, זו לא השפה שלנו, ואיך שאנחנו היינו מגדירים…

ועוד משהו אחד לפני שנצלול למחקר עצמו: תוכלו לשמוע את הפודקסט שיצרתי על בסיס המחקר הזה, אם אתם מעדיפים לצרוך תוכן בשמיעה ולא ע"י קריאה! (אה, וגם זה בלחיצת כפתור…)

 

מחקר: אפיקי פרסום יעילים לקהל החרדי בישראל

מבוא:
בדו"ח זה נערך מחקר מעמיק על אפיקי הפרסום הרלוונטיים והיעילים עבור עסקים הפונים לקהל החרדי בישראל. נבחנים מגוון ערוצים – אתרי תוכן חרדיים, קבוצות ווטסאפ, ניוזלטרים (דיוור במייל), סטטוסי ווטסאפ, פרסום בגוגל, "חדרי מחשבים" (עמדות אינטרנט קהילתיות), וכן ערוצי פרסום מקובלים נוספים במגזר (עיתונות חרדית, רדיו, מודעות רחוב וכד'). עבור כל אפיק מפורטים מאפייני קהל היעד הנחשף, סוגי העסקים שמתאימים לפרסם בו, יתרונות וחסרונות, טווחי מחירים משוערים, רמת החדירה בקרב תתי-מגזרים (ליטאים, חסידים, ספרדים), מגבלות מגדר (אם יש), והתאמת הערוץ לעסקים בעלי תקציב קטן/בינוני/גדול. בסיום הטבלה מובא סיכום והמלצות פרקטיות לפי סוג העסק, קהלי יעד ומגבלות תקציב.

השוואת אפיקי הפרסום בקהל החרדי

קישור לטבלת המחקר המלאה>>

הערה: הטבלה לעיל מרכזת את הממצאים העיקריים. כמובן שבפועל קיימים ניואנסים נוספים לכל אפיק (למשל, הבדלי שפה – ברדיו, סוגי סינון שונים באינטרנט, וכד'). אך למטרת השוואה כללית, הנתונים מסכמים את הערוצים המרכזיים.

סיכום והמלצות פרקטיות

לאור ההשוואה, ניתן להסיק שאין אפיק פרסום אחד שמתאים תמיד לכל העסקים הפונים לציבור החרדי. הבחירה בערוצים צריכה להיעשות תוך התאמה לסוג העסק, לקהל היעד הספציפי בתוך המגזר, ולמגבלות התקציב. להלן מספר הנחיות והמלצות שיכולות לסייע בתכנון אסטרטגיית פרסום אפקטיבית בקרב חרדים:

  • התאמת הערוצים לסוג העסק ולקהל היעד:
    • עסק מקומי קטן (למשל חנות בבני ברק או בירושלים) עם קהל חרדי מהשכונה – מומלץ להתחיל בערוצי שטח וזולים: מודעות רחוב באזור הרלוונטי, חלוקת פליירים בבתי כנסת מקומיים, ופרסום מפה-לאוזן דרך קבוצות וואטסאפ שכונתיות. אלו יתפסו את תשומת לב הציבור הקרוב בעלות נמוכה. אם העסק פונה בעיקר לצעירים או נשים, אפשר להוסיף פרסום דרך סטטוס וואטסאפ של דמויות מוכרות בקהילה המקומית.
    • עסק בעל אופי "נשי" (למשל אופנה צנועה לנשים, מוצרי תינוקות, סלון כלות) – יש למקד את הפרסום בערוצים המגיעים לנשים חרדיות: שיתוף פעולה עם משפיעניות ברשת (סטטוסים של נשים פופולריות), מודעות במדורים ובמגזינים לנשים בעיתונות החרדית, וקבוצות וואטסאפ ייעודיות לאימהות/נשים. חשוב לשים לב לקודי הצניעות – בעיתון לא יתפרסמו תמונות נשים, אז אפשר בעיתון להתמקד בטקסט ובגרפיקה ניטרלית, בעוד שבסטטוסים פרטיים לנשים ניתן להראות מוצר על דוגמנית (כאשר יודעים שהקהל נשי).
    • עסק הפונה לגברים לומדים (למשל חנות ספרי קודש, שיעורי תורה מוקלטים, תפילין ויודאיקה) – ערוצים יעילים יהיו מודעות בבתי כנסת ועלוני שבת, פרסום בקווי נייעס וטלפונים קהילתיים (כדי להגיע לאברכים ללא סמארטפון), וכן פרסום נקודתי ברדיו חרדי בשעות שיש תוכניות תורניות. קבוצות ווטסאפ פחות רלוונטיות כאן (כי רבים מהאברכים לא שם), בעוד שפשקווילים ואמצעים מסורתיים יעבדו טוב. במקרה של חנות ספרים, גם עיתון יומי (מודעה במדור התורני) יגיע לרבים מהקהלים הללו.
    • חברה ארצית גדולה (כגון בנק, חברת תקשורת, רשת מרכולים) – דורשת פריסת מדיה רחבה: מומלץ לשלב עיתונות ארצית (יומונים/שבועונים) וגם רדיו חרדי, כדי לבנות נוכחות מותג אמינה. בנוסף, שילוב אתרי תוכן חרדיים יאפשר להגיע לצעירים המחוברים. הקמפיין יכול להתחיל ברדיו ובעיתון לבניית מודעות, ובהמשך שימוש בוואטסאפ וניוזלטרים לחיזוק מסרים ספציפיים או מבצעים. למשל, השקת סניף חדש בבני ברק – פרסום מקדים בעיתון וברדיו ליצירת באז, ביום הפתיחה הפצה בקבוצות וואטסאפ מקומיות וסטטוסים, ולאחר מכן דיוור במייל ללקוחות עם הטבה.
    • מוסד חינוכי/עמותה – בדגש על אמון ושמרנות: אם פונים לכלל המגזר (למשל קמפיין גיוס תרומות לישיבה), העיתונות והמודעות רחוב הן חובה (כדי להגיע גם לזקני ופרושי הטכנולוגיה). במקביל, כדאי להשתמש בקווי נייעס ובקבוצות טלפוניות להפצת מסרי חיזוק וקישורי תרומה (למשל מספר ייעודי במודעות הרחוב שדרכו ניתן לשמוע הרבנים ולתרום). רשתות חברתיות כלליות כמעט לא בשימוש חרדי – עדיף להשקיע משאבים באפיקים הפנים-מגזריים הללו.
    • מוצרים טכנולוגיים או שירות "רגיש" (כמו אינטרנט מסונן, סמארטפון כשר, תוכנית לימודים אקדמית) – אלו תחומים שייתכן שלא יאושרו לפרסום בעיתון רשמי בגלל רגישות. במקרים כאלה יש להתמקד בדיגיטל: אתרים חרדיים שמוכנים לפרסם (ישנם פורטלים חרדיים שמוקדשים לטכנולוגיה כשרה), קידום בגוגל כאשר מישהו מחפש מידע בנושא, וכמובן וואטסאפ וניוזלטרים שבהם ניתן לפרסם בצורה ישירה לקהל המתעניין. גם חסויות ברדיו (אם הנושא לא שנוי במחלוקת מדי) יכולות לעבוד – למשל חברת מסלול סלולרי כשר יכולה לפרסם ברדיו שהשדרנים משתמשים בשירותיה. אם העיתונות הרשמית חסומה, מודעות הרחוב הופכות חשובות כדי להגיע לציבור ולהסביר את המוצר בצורה שקופה.
  • תמהיל מדיה לפי תקציב:
    • תקציב נמוך (כמה מאות עד אלפים בודדים של ₪): התמקדו בערוצים שהיחס עלות-תועלת שלהם מיטבי. כפי שעולה מהנתונים, מודעות רחוב הן הזולות ביותר ביחס לחשיפה (מודעות רחוב הפרסום הכי מדובר במגזר | פרוג) – נצלו זאת והדביקו מודעות במיקום אסטרטגי. בנוסף, הפעילו את כוח הווטסאפ: הקדישו זמן להשתלב בקבוצות מתאימות או להפעיל רשימת תפוצה משלכם בחינם. אם יש לכם רשימת אימיילים של לקוחות – שלחו ניוזלטר עצמאי (ישPlatforms חינמיים לכך). בערוץ הדיגיטל בתשלום – קמפיין ממוקד מאוד בגוגל עם תקציב קטן יכול ללכוד מתעניינים בזמן חיפוש. ותרו בשלב זה על עיתון ורדיו – יקרים מדי.
    • תקציב בינוני (נניח 5–20 אלף ₪): תוכלו לשלב מספר אפיקים. למשל, להריץ מודעה בעיתון או בעלון נפוץ למשך שבוע-שבועיים וגם להשקיע בדיגיטל: מודעות באתרי תוכן פופולריים וכמה שיתופי פעולה עם משפיעני סטטוס. תקציב בינוני מאפשר מעט רדיו – אולי ג'ינגל קצר בשעות הלילה הזולות יותר או בתחנה אזורית. חשוב לתעדף: לזהות היכן הקהל שלכם העיקרי ולהשקיע שם את חלק הארי, ואת היתר בערוצים משלימים. לדוגמה, עסק עם קהל צעיר ישים חלק גדול באתרי אינטרנט חרדיים ובסטטוסים, ומעט בעיתון; עסק לקהל מבוגר להפך.
    • תקציב גבוה (עשרות אלפי ₪ ומעלה): מומלץ לבצע פריסת מדיה מלאה לכיסוי מקסימלי. זאת אומרת, להשתמש בכל הערוצים הרלוונטיים: גם עיתונים יומיים מובילים וגם שבועונים, גם רדיו בפריים-טיים, גם אתרי תוכן גדולים (באנרים בולטיים), וגם קמפיין דיגיטל משלים (גוגל, רשימות תפוצה, וואטסאפ). תקציב גבוה מאפשר למשל להשתלט על עמוד הבית של אתר חרדי גדול למספר ימים, לתת חסות לתוכנית רדיו אהודה, להפיץ אלפי מודעות רחוב בכל הריכוזים החרדיים, ולהפעיל מוקד טלפוני אינטראקטיבי (IVR) לפרסום עצמי. כך ניתן להגיע כמעט לכל חרדי דרך אפיק כלשהו. במקביל, בתקציב גדול חשוב לשמור על מיתוג עקבי בכל הערוצים – לוודא שהמסר אחיד בהתאמות הנדרשות (ללא חריגה מקווי התקשרות המקובלים בכל מדיה). הקפדה על כך תגביר זכירות ואמון.
  • התאמת המסר למדיה: יש לזכור שבמגזר החרדי התוכן חשוב לא פחות מהיכן מפרסמים. בכל ערוץ יש כללי אצבע: בעיתונות – שפה מכובדת, אולי ציטוט ברכה מפי רב, בלי תמונות נשים; ברדיו – שימוש בפסוק או ניגון מוכר ברקע יכול למשוך קשב; בוואטסאפ – ניסוח קליל וקולע, אולי אימוג'י מתאים, ותמונה חזקה. התאימו את הקופירייטינג והעיצוב לכל פלטפורמה כדי למקסם השפעה. בנוסף, שמרו על כשרות הפרסום: ודאו שהמודעות מאושרות ע"י וועדת הרבנים (לעיתונות ורדיו), ואל תנסו להסתנן במסר פרובוקטיבי – זה עלול לגרור ריאקציה נגדית (כגון הורדת מודעות רחוב או חסימה באתר סינון).
  • בחינת הצלחה וגמישות: אחרי התחלת קמפיין, עקבו אחר התוצאות. במידה ויש מספר טלפון שונה לכל ערוץ (Tracking), תוכלו לדעת האם הגיעו שיחות מהמודעה בעיתון או מהוואטסאפ. בדיגיטל – נתחו קליקים ומעורבות. אם זיהיתם שערוץ מסוים לא מניב פניות, היו גמישים לשנות – אולי להעביר חלק מהתקציב מערוץ פחות יעיל לאחר. למשל, אם ראיתם שפרסום באתר תוכן הביא פניות רבות אבל הרדיו פחות – השקיעו יותר באתר ובחנו צמצום ברדיו. המפתח הוא לפזר בתחילה למספר ערוצים ואז למקד בהמשך באלו שעובדים הכי טוב.

סיכום: המגזר החרדי בישראל מפוצל מבחינת צריכת המדיה – אין פלטפורמה אחת שמגיעה לכולם. לכן, עסקים חייבים לנקוט בגישה רב-ערוצית אך מחושבת. ישנם חרדים שייחשפו רק לפשקוויל ברחוב ולמודעה בעיתון, אחרים יראו רק סטטוס בנייד, ואחרים רק ישמעו ברדיו או בקו טלפון. על ידי הבנת מאפייני קהל היעד המדויק של העסק (גיל, זרם, מין, אורח חיים) ושילוב מושכל של אפיקי הפרסום כפי שנותחו בדו"ח זה – ניתן להרכיב תמהיל פרסום יעיל וממוקד. למשל, עסק עם קהל חרדי מסורתי ושמרן יטה לכיוון פרינט ושטח, ואילו עסק הפונה לחרדים מודרניים צעירים ישים דגש על דיגיטל. בסופו של דבר, ההמלצה הפרקטית לכל מפרסם היא "להכיר את קהלך": לזהות היכן הלקוחות החרדים שלך מחפשים מידע או שמים לב לפרסומות – ולפגוש אותם בדיוק שם, תוך כיבוד ערכיהם ומנהגיהם. כך יושג מקסימום אפקט פרסומי במינימום בזבוז משאבים, והקמפיין יניב פניות והגדלת חשיפה באופן המיטבי.

________

מרגישים שהמחקר הזה רק הציף אתכם בעוד אפשרויות?
רוצים סוף סוף להבין איפה באמת שווה להשקיע את הזמן והתקציב שלכם?

אני מזמינה אתכם למפגש אסטרטגיה ממוקד, אחד על אחד,
בו נעשה סדר בכל הרעש, נבין מה עובד עבור העסק שלכם,
ונבנה יחד תוכנית מדויקת לפעולה – כזו שמביאה תוצאות.

שלחו לי הודעה – ונתאם את המפגש שישנה את הדרך בה אתם עושים שיווק.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תמונה של אודליה קוזלובסקי

אודליה קוזלובסקי

אודליה קוזלובסקי בעלת MB במנהל עסקים בהתמחות שיווק ופרסום, אסטרטגית ומומחית לשיווק דיגיטלי מתקדם ובעלת סוכנות המדיה אודיזיין לבניית אתרי וורדפרס ופרסום בגוגל וברשתות החברתיות החל משנת 2012. מעבירה קורסים וסדנאות בשיווק דיגיטלי בפלטפורמות שונות: מעוף, מנהיגות עסקית צעירה, תמך, המרכז להכשרה מקצועית ועוד.

לחזור אליכם בטלפון
עם הצעה משתלמת במיוחד
לבניית אתר וורדפרס?

רוצים מקפיצים מכירות?

קבלו במתנה את המדריך האינטרקטיבי שיגלה לכם איך אתר אינטרנט יעבוד בשבילכם ויקפיץ לכם את המכירות והשיווק!

דילוג לתוכן